&now

blijf op de hoogte

#Komkommercolumn Madelène Spaan: Stop de verheerlijking van het druk-zijn!

Ik schrijf deze column vanaf het terras van het prachtige huis dat we in Spanje hebben gehuurd. Al een tijdje ben ik bezig mijn leven simpeler te maken. Kwaliteit erin, kwantiteit eruit. Minder druk. Het lijkt in ons drukke bestaan bijna de norm om druk te zijn. Er is, kortom, druk om druk te zijn.

Madelene-MG_0684-blogEn terwijl in de tuin de kinderen in het zwembad spelen en veel plezier maken, weet ik het opeens zeker. Druk zijn vind ik niet cool. Druk zijn is zóóó 2011! Deze dame plant haar tijd -prioriteit!- voortaan anders; Besteedt meer échte aandacht aan vrienden en familie.

Een gesprek op straat begint vaak zo: ‘hoe gaat het met je?’ ‘Ja, druk hè…’
Girl, ik vroeg hoe het met je gaat. Als in: hoe voel je je? Hoe gelukkig ben je? Hoe is je gezondheid? Ik vroeg je niet naar hoe vol je agenda is.

Druk zijn wordt als joker ingezet. Bijvoorbeeld wanneer er een afspraak moet worden gemaakt waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt. Of wanneer je een deadline niet gehaald hebt.

Goed, minder druk dus. Check. Ik mijmer verder en denk over de ontwikkelingen in ons vakgebied die me verwonderen. Over andere combinaties. Nieuwe combinaties!

Wat ik mooi vind is dat je op steeds meer plekken toepassingen ziet ontstaan tussen 2 ‘vakgebieden’. Je ziet op Lowlands politici, filmmakers, columnisten, correspondenten en theater. Musea passen naast de thematische tentoonstellingen de kracht van live communicatie toe om een groter publiek op een leukere, interactievere en soms virale wijze te boeien dan alleen het museumbezoek. Op internet vliegen de activaties je om de oren, soms vertederend, dan weer lachwekkend, hilarisch of emotioneel.

Kruisbestuiving on- en offline heeft de toekomst! Dat maakt ons vak uitdagender en vraagt totaal andere skills dan pak ‘m beet 10 jaar geleden. Interessant want de ontwikkelingen gaan verdomde snel.

Mijn 3 tips die ik daarom graag met je deel:
» Wees een vrije denker, denk geïntegreerd, doe je inspiratie op in verschillende sociale cirkels.
» Maak keuzes en delegeer. Thuis en op kantoor. Ben je gelijk minder druk ;).
» Doseer! En die vind ik zelf het moeilijkst. De rem erop zetten is en blijft een uitdaging.

Succes!

 

Madelene Spaan: ‘Onbekend maakt onbemind, onvindbaar en onbetrouwbaar?’

Allemaal een mooie zomer meegemaakt? Heeft u zich ook weer met enige regelmaat verbaasd over het slecht opgeleide personeel in menig strandtent, terras of hotel? Ik wel! Dat is natuurlijk grotendeels te wijten aan gebrekkig management en te weinig training… maar daarover gaat deze column niet.

De offerte

Het najaar is weer in volle hevigheid losgebarsten. Dat betekent dat de festivals langzaam opdrogen en in zakelijk eventland het licht weer aan gaat. Er wordt druk naar locaties gezocht om live met elkaar in dialoog te gaan, te feesten of een fusie in te luiden.

De Checklist

Omdat wij regelmatig zo’n 15 locaties in optie hebben staan voor enige periode voor diverse events, sturen wij per mail een duidelijke checklist naar de locatie na ons eerste telefoongesprek. Dit is een soort briefingsformulier en een samenvatting van het eerdere gesprek voor wat we graag in de offerte opgenomen ziet en in welke hoeveelheden.

Het zal u niet verbazen als ik u zeg dat deze checklist vaak half wordt ingevuld en de offerte alsnog een heel ander verhaal is. Dat is echt heel ergerlijk. Doe het niet! Offreer waar het bureau om vraagt. Stop de gestandaardiseerde offerte. Wees zorgvuldig met de verstrekte informatie en vertaal deze in kloppende cijfers. Laat weg wat overbodig is. Als er een bittergarnituur gevraagd wordt, stuur dan niet alsnog de hele lijst mee van alle mogelijke warme hapjes die u ook in het assortiment heeft. We weten het, echt. Maar we hebben het nu niet nodig! Bij de checklist vragen we ook altijd een routebeschrijving, wat ook leidt tot de nodige uitdaging.

Deze klopt namelijk heel vaak niet. Verbaasd? Loopt u de uwe maar eens na. Veel locaties blijken onvindbaar in praktijk. Gastvrij zijn is ook de offerte per post opsturen mét retourenvelop. Zodat de opdrachtgever dit zonder veel inspanning aan u kan retourneren. Staat professioneel en maakt het binnenkrijgen van de begeerde handtekening lekker laagdrempelig. Goede service is soms maar een paar postzegels van uw voordeur verwijderd… Of ben ik oud aan het worden als ik dit zeg?

Mijn venue tip deze keer luidt dan ook…

… De route! Check of deze echt klopt en stuur een bewerkbaar document en niet alleen een google maps link. Informeer uw klant bij omleidingen en wegopbrekingen en regel extra parkeerbegeleiding die de juiste weg wijst.

Bron: http://www.greatervenues.com/nieuws/experts/madelene-spaan-onbekend-maakt-onbemind-onvindbaar-en-onbetrouwbaar/

Madelene Spaan: ‘De onwillige techneut…’

‘Kent u ze nog? De shagrokende, sjofele immer in vale zwarte broek geklede technicus?’

Wanneer u zich door soms onduidelijke offertetrajecten heeft geworsteld, locaties heeft vergeleken, een locatiebezoek heeft gebracht waar natuurlijk ook met technici is gesproken, en de keuze is gevallen. Wat leuk; u gaat samen met locatie X een traject in voor een mooie opdrachtgever! En dan…komt u hem tegen….de onwillige techneut.

Lees het volledige artikel op GreaterVenues.com

‘gastvrijheid, blijheid?’

Gastvrijheid in horeca, hotellerie, events. Je zou denken: dat is toch onmiskenbaar met elkaar verbonden. Een logische denkwijze. Echter, de praktijk wijst vaak anders uit. De losse, nonchalante, bijna onverschillige manier waarop je vaak ontvangen wordt, is veel mensen met passie voor het vak een doorn in het oog.

Er is namelijk een groot verschil tussen gastvrijheid en gastvrij zíjn…
Lees het volledige artikelen op GreaterVenues.com

Krachtcentrale’s gesprek laait ook op in UK

Het Engelse Event Magazine start een campagne ‘Women in Events’ met als doel om vrouwen te stimuleren om meer zichtbaar te zijn en luider te communiceren over hun prestaties.

Aanleiding is de publicatie van de jaarlijkse Event 100 Club van The Guide 2013. De lijst bestaat voor een vijfde uit vrouwen en dat is, vergeleken met het aantal vrouwen die daadwerkelijk werkzaam zijn binnen de branche in Engeland, een verrassend laag percentage. De publicatie leidt tot veel reacties van de Engelse collega’s uit evenementenbranche en sluit aan op de gedachtegang van het Nederlandse Krachtcentrale, het platform voor meer zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie.

Opvallend is dat zich een aantal jaren geleden een vergelijkbare situatie in de Nederlandse evenementenbranche afspeelde. ‘Enkele vrouwen verbaasden zich toen binnen de branche over de (on)zichtbaarheid van vrouwen. Aanleiding was een lijst over “Meest invloedrijke mensen in de Eventbranche” dat destijds uit veertig namen bestond waarvan maar twee vrouwen. Terwijl er meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn binnen de branche’, aldus Pascale de Wijs namens Krachtcentrale.

Tijd voor actie

Het Engelse magazine onderzocht de behoefte in de branche om iets te doen aan de beeldvorming van vrouwen. 86,8 % van de ondervraagden vindt dat het tijd is voor actie om aan de zichtbaarheid van succesvolle vrouwen in de evenementenbranche meer bekendheid te geven.
‘De case van onze Engelse collega’s bewijst nog maar eens dat anno 2013 het nog steeds niet vanzelfsprekend is dat vrouwen zichzelf in spotlights zetten. Dat dit dus niet alleen een Nederlandse aangelegenheid is, bewijst deze campagne ‘Women in Events’ van onze Engelse collega’s. Het draagvlak in ons eigen land wordt inmiddels groter, beetje bij beetje laten vrouwen zich meer zien in lijsten, op award podia en in de media en zo proberen wij de live communicatie een voortrekkers- en voorbeeldrol te geven ten aanzien van andere branches’, aldus Pascale de Wijs.

Pagina 1 van 3123